Każdemu pracodawcy zależy na tym, żeby zespół przez niego zatrudniony był kompetentny, a pracownicy doskonale rozumieli, co dokładnie należy do ich obowiązków.
Każdemu pracodawcy zależy na tym, żeby zespół przez niego zatrudniony był kompetentny, a pracownicy doskonale rozumieli, co dokładnie należy do ich obowiązków i umieli je prawidłowo wypełniać. Zarówno firmy z długim stażem, jak i te, które dopiero zaczęły swoją działalność, zdają sobie sprawę z tego, że profesjonalnie i starannie przygotowane szkolenie to niezbędna inwestycja w przyszłość przedsiębiorstwa. Szkolenia organizuje się dla różnych celów; mogą być to treningi dla nowo przyjętych pracowników, sposób na przedstawienie im sposobu działania firmy i wszelkich narzędzi, które będą im potrzebne w pracy. Można je również urządzać dla dotychczasowych pracowników, w celu podnoszenia kwalifikacji, informowania o nowościach technologicznych czy nauki obsługi nowych sprzętów czy oprogramowania wdrażanych do firmy.
Przygotowanie szkolenia
Na początek trzeba przemyśleć koncepcję szkolenia; dlaczego nastała potrzeba jego przeprowadzenia? Do jakich celów będziemy dążyć? Musimy ustalić kilka kwestii:
– jaki będzie zakres szkolenia?
– kto będzie w nim uczestniczył? Zarówno pod względem liczby osób, jak i kryteriów wyboru uczestników
– gdzie najlepiej zorganizować szkolenie?
– jaki będzie najbardziej odpowiedni termin na przeprowadzenie szkolenia?
– jaki mamy budżet? (czy w grę wchodzi wynajęcie sali, zakup pomocy dydaktycznych)?
Następnie zajmujemy się organizacją szkolenia.
– wybieramy miejsce: najlepiej, jeżeli mamy przestrzeń we własnej firmie – często jednak jest potrzeba wynajęcia sali; uwzględniamy konfigurację rozstawienia krzeseł, ale też stołów do notowania / realizowania ćwiczeń (w Poznaniu dobrym pomysłem może być np. współpraca w tym zakresie z hotelem Grand Royal)
– szukamy adekwatnego terminu; staramy się ustalić go w taki sposób, żeby jak najmniej kolidował z obowiązkami pracowników, a ich nieobecność w pracy w tym dniu nie wprowadziła zbyt dużego zamieszania;
– wybieramy osoby, które wezmą udział w szkoleniu. Pamiętajmy, że im mniej osób, tym lepsza efektywność szkolenia – najlepsze efekty przynoszą szkolenia organizowane dla grup około 20-osobowych.
– przygotowujemy treści merytoryczne – do tego celu warto zatrudnić ekspertów z danych dziedzin, najlepiej specjalizujących się dodatkowo w przeprowadzaniu szkoleń.
– szykujemy materiały pomocnicze; możemy wspomóc uczestników szkolenia na przykład dając im gotowe spisy poruszanych tematów.
– rozplanowujemy harmonogram szkolenia; ustalamy godzinę rozpoczęcia, przeznaczamy odpowiednią ilość czasu na konkretne bloki tematyczne; bardzo ważna kwestia – umożliwiamy uczestnikom odpoczynek podczas krótkich przerw – uwzględniając jedną dłuższą przerwę na posiłek.
– zapewniamy catering
Po szkoleniu, zaraz po zakończeniu ostatniego bloku tematycznego lub kilka dni po, warto przeprowadzić ankietę wśród uczestników szkolenia; dopytać na ile przedstawione treści były przydatne, co można by zmienić czy ulepszyć. Zebrane wskazówki mogą okazać się pomocne przy organizacji kolejnych szkoleń.
Artykuł został przygotowany przez firmę Grand Royal Hotel |
W naszej firmie stawiamy na efektywność, więc nieoceniona była pomoc Polskiego HR