Często mówi się, że pisanie i przygotowywanie treści nie jest zajęciem wymagającym i tak naprawdę może to robić każdy. Warto jednak podkreślić, że nie każdy jest w stanie napisać dobry pod względem warsztatowym i copywriterskim tekst – czy zatem copywriting może być zawodem dla wszystkich?
Kreatywność
Po pierwsze – w tym zawodzie liczy się kreatywność, bez względu na miejsce zatrudnienia. Niezależnie od tego, czy copywriter jest freelancerem i – pracując zdalnie – realizuje opisy produktów dla sklepu internetowego, czy pracuje w agencji reklamowej i opracowuje treści pod kampanię reklamową – wszędzie tam, gdzie zastosowanie znajdują usługi copywriterskie, liczy się kreatywność.
Kreatywność liczy się zarówno w tekstach bardziej wymagających, jakimi są na przykład artykuły eksperckie czy specjalistyczne, w których duże znaczenie ma również głęboka znajomość branży czy tematu, jak i na przykład przy opisach produktów, gdzie zazwyczaj większe znaczenie ma ilość i unikalność tekstu. Często też kreatywność jest potrzebna wówczas, kiedy copywriter sięga po dziennikarskie formy wypowiedzi.
Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie cechy powinien mieć copywriter i co musi umieć? Przede wszystkim chodzi o umiejętność poprawnego pod względem językowym pisania oraz przygotowywania treści pod jasno określone wymagania, czy to wynikające z cech gatunkowych danego tekstu, czy z algorytmu wyszukiwarki internetowej.
Wydaje się, że nie jest sztuką stworzyć pod dobry, specjalistyczny tekst poprzedzony odpowiednim researchem. Tak naprawdę wgłębianie się w każdą branżę jest wyzwaniem dla nawet zręcznego copywritera, szczególnie jeśli nie ma wykształcenia w danej branży. Należy sobie bowiem uświadomić, że z usług copywritera korzysta obecnie wiele firm z różnych rynków, które wymagają między innymi przygotowywania treści wysokiej jakości, rzecz jasna pozbawionych jakichkolwiek błędów.
Wysoka jakość
Należy więc uzmysłowić sobie, że copywriting wiąże się z researchem – tym głębszym, im poważniejsze jest zlecenie. Z drugiej jednak strony copywriting to również treści kampanii reklamowych, a więc między innymi tworzenie sloganów i haseł.
Warto podkreślić, że w znacznie większej części pracy copywritera wysoka jakość tekstów musi zostać zachowana. Niska jakość dotyczy przede wszystkim pisania, by zaspokoić algorytm wyszukiwarki – tekst ma wówczas wartość pozycjonerską i nie jest tak naprawdę zorientowany na czytelnika.
Tak czy inaczej copywriting jest dla osoby, która lubi pisać i nie ma jakichkolwiek oporów przed tworzeniem tekstów niskiej, średniej czy wysokiej jakości. Jednocześnie należy zadbać o szereg zasad, by tekst był dobry pod względem merytorycznym i warsztatowym. Nie da się ukryć, że nie jest to zawód dla każdego, mimo że każdy może pisać.
Największą uwagę należy zwrócić w kierunku kreatywności – pisania zgodnie z zasadami językowymi czy wymogami gatunkowymi można się nauczyć, kreatywność zaś należy wyczuć, co jednym przychodzi łatwiej, innym zaś trudniej. Ważne jest to, by ćwiczyć jak najwięcej.
Więcej informacji Tekst powstał we współpracy ze stroną https://profesjonalnycopywriter.pl/ na której dostępne są usługi copywriterskie. |
Praca, która daje mnóstwo satysfakcji, rozwija w wielu dziedzinach. :)
Bookendorfina